AndreJenssen.no | Skolemat er viktig
2747
post-template-default,single,single-post,postid-2747,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-13.5,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

Skolemat er viktig

Skolemat er viktig

I tillegg til glass og solskjerming er jeg engasjert i politikken og barne-og ungdomsarbeidet.

Et viktig prosjekt jeg vil fortelle om er skolematprosjektet i Longyearbyen skole.

I 2014 startet vi å se på skolemiljøet, og muligheter for forbedringer her. Skolemiljøet er viktig i Longyearbyen. Elevene som går her (ca 330 elever fra 1. tom 13.trinn) har ingen annen skole. De er samlet hele tiden, og har et tett miljø. De skal ikke stikke ut av byen, og det er gjerne de samme de møter i musikken eller på fotballen som de som er på skolen. Å vokse opp i Longyearbyen som ung er annerledes på mange områder. Det er også en tankevekker at det er ikke de unge som har valgt å flytte hit, de er med foreldrene som vil leve livet her oppe i nord.

Et av tiltakene for å sikre et godt miljø var å få til en skolematordning er elevene gikk fra å sitte gravd ned – hver på sin kant i mobiltelefonen sin, til å sitte samme og spise god mat i storefri.

Gjennom et pilotprosjekt og støtte fra Gjensidigestiftelsen, Miljøvernfondet med mer klarte vi å realisere prosjektet. Det er en minimal egenbetaling, og når vi serverer er det ingen som spør elvene om de har betalt. Alle skal spise og det er mat til alle.

I tillegg til skolemiljøperspektivet, det ernæringsmessige og økt læringsevne var utjevning av sosiale forskjeller et stort mål.

Vi har evaluert det første året og resultatet er entydig.

  • Økt lærevillighet og ro i klassen. Spesielt på slutten av dagen.
  • Betydelig økt grad av «sosialisering» – Elevene sitter ned ved bordet og deler et godt måltid.
  • Betydelig bedre stemning i Glassgården
  • Foreldre melder om færre tilfeller der elver kommer utsultet hjem og raner kjøleskapet, 2 timer før middag.
  • Elevene har utvidet sin horisont for hva de liker betydelig.
  • Økt ressursutnytting av mat som ellers ville blitt kastet.
  • Økt bevissthet hva ernæring betyr.
  • Forbedret helse. (vanskelig å dokumentere, men tegnene er klare. Før gikk noen elever helt uten mat frem til kl 14.30 – nå får de et skikkelig måltid midt på dagen)

Det er mitt håp og min drøm at dette skal bli en standard på alle skoler i Norge.

 

PS: På 70 tallet da jeg vokste opp var det ikke ventilasjon på skolene. Det ble sett på som unødig. «Vi lufter jo i friminuttene». Nå er det utenkelig, og godt ventilasjonssystem er en forutsetning for at skolen skal være åpne.

Hva om vi om 10 år er der ved skolemat. En skole uten skikkelig mat er utenkelig. «Tenk at på i 2000 måtte elvene ha med seg matpakke på skolen – æsj….»

BTW: Det er visstnok bare Norge og Albania som ikke har fast skolematordning.

 

  • og til slutt. Jeg har sjekket mange skoleprosjekter i Norge. Har ikke funnet noen som har startet med skolemat som har gått tilbake til gammel ordning.

Se hva NRK sier her. https://www.nrk.no/nordland/her-far-alle-elevene-gratis-varm-skolemat-hver-dag-1.13844036

No Comments

Post A Comment

%d bloggere liker dette: