Søvn er viktig, mer viktig enn du tror, og dårlig søvn er farlig. Her får du noen svar.

Vi er på vei inn i en ny mørketid, og her på Svalbard er den mer påtrengende enn noe annet sted.

Kjenner du deg igjen ? – du har ikke fått løst viktige oppgaver i dag – tida strakk ikke til – du klarte ikke helt å samle deg – irritert- våkner midt på natta – grubler – spekulerer – gruer deg til i morgen – vil så gjerne sove !

Dette er for mange starten på en vond spiral. Du våkner litt mindre uthvilt enn det du trenger for å løse oppgavene gjennom dagen, og du ennå litt mer bakpå neste natt. I videoen under forklarer forsker Jeff Iliff hva som skjer i hjernen når du sover og hvorfor dette er så viktig.

Min egen erfaring – fra å være tungt utbrent – med kun få timer søvn pr uke – til å være tilnærmet restituert og nesten helt på høyden igjen underbygger det Jeff Iliff sier her. Dette temaet interesserer meg veldig, og når jeg så denne TED-videoen ville jeg dele den med dere.

Når du begynner å slite med dårlig søvn er det noe du skal ta alvorlig og gjøre noe med. Det er dessverre ikke noe hokus-pokus løsning på dårlig søvn, men mange knep finnes – bruk dem og gjør det DU kan. Gode søvnrutiner, frisk luft osv er viktig. Bruken av sovemedisin er ikke av de knep jeg anbefaler. 1)

Jeff understreker at det er når hjernen sover at den rydder opp, og at sirkulasjon er en viktig faktor. Han spør hvordan går det med hjemmet, familien, helsen og ernæring om du stopper å rydde og vaske på kjøkkenet ditt ? – slik blir det i hodet ditt også om du ikke får søvn så det blir ryddet opp etter dagens aktiviteter og inntrykk.

Sirkulasjon er en viktig forutsetning sier han- uten tilstrekkelig sirkulasjon får ikke hodet tilført næring, O2 og avfallsstoffer blir ikke fjernet. Dette gjelder hele kroppen men hodet spesielt.

Et viktig sirkulasjonsfremmende molekyl i kroppen er NO (nitrogenoksyd). Det fine med dette er at det lager kroppen helt selv. Den trenger kun de rette aminosyrene (L-arginin og L-citrulin) som du får i maten og må spise. 2)3)4) . Dog lager kroppen en hindring for dette etter hvert som du blir eldre og utsettes for stress og ytre påvirkninger. Det er aminosyren ADMA som den bygger opp selv. 5) Den er mot-polen til L-argining og blir denne for stor tar den opp plassen, og for lite NO dannes. (det var en svært komprimert versjon ).

Visste du også at en sur kropp forhindrer O2 transporten, 6) Det er en av årsaken til at et syredannende kosthold er skadelig for oss, og som diskuteres kan være en av årsaken til våre livsstilsykdommer. På tross av all forskning og bruk av kjemi, fortsetter våre livstidssykdommer å utvikle seg i feil retning.

Du kan gjøre viktige grep for egen helse med kostholdsendringer som kort skissert over. Dette forbedrer sirkulasjonen – som igjen forbedrer søvn – som igjen gjør hjernen og kroppen i stand til å rydde opp – og du er inne i en god spiral på tur opp !

En av mine viktigste endringer til et nytt liv var gjennom fokus på sirkulasjon og kosthold. Endring av kosthold er ingen kvikk fiks og som løser alle problemer, men en viktig forutsetning. En ting er å spise riktig, like viktig er å unngå mat som forsøpler deg. Spis ren mat !  Det var flere faktorer som bidro til at jeg klarte å snu mitt liv. I tillegg hadde bl.a. mental og fysisk trening vært viktige verktøy.

Jeg henviser her til forskning der jeg kan det. Mye forskning er bra og er viktig.  Vi trenger å lære mer. Jeg har i tillegg til å lese mye tilegnet meg mye lærdom gjennom egne erfaringer og opplevelser. Fra topp – til bunn og på vei til toppen igjen. Jeg deler mine funn og erfaringer med dere og dere slik jeg har opplevet det. Noen mener det kun er mulig å forholde seg til det som er forsket på og skrevet artikler om, i disse folkeopplysningens tider, og at personlige erfaringer må en se bort fra.

Jeg er ingen vitenskapsmann, men en som har erfart livet, er interessert og leser en del. Jeg forsøker etter beste evne å dokumentere mine oppdagelser, selv om det kanskje ikke oppfyller alle vitenskapelige standarder.

På min reise har jeg truffet mange som meg som har slitt med mentale og psykologiske tilstander de skulle ha vært foruten.  Flere har kommet seg ut av dette – hovedsakelig ved hjelp at endret kosthold og andre grep enn kjemi.

Mitt motto er:

Når kroppen har nok O2, næring og sirkulasjon, da blir den i stand til å reparere det aller meste selv. (alt unntatt tennene sies det). Det er kun kroppen selv som kan reparere seg selv. Kjemi kan kun dempe på symptomer, ikke løse årsaken.

Hvorfor er ikke dette omtalt mer i media spør du kanskje. Vel – det er ingen nyhet at forskning er dyrt. En god del forskning må sponses av noen som tjener penger på dette til slutt. Det gjør legemiddelindustrien. Forskning på for eksempel syre-basebalansen  i kroppen – gjennom sundt kosthold – tjener ingen penger på – men tvert i mot – sørger for at mindre kjemi blir brukt. Slik jeg ser det blir vi oppdratt – i folkeopplysningens ånd – til i all hovedsak å forholde oss til det som en industri har betalt forskningen for – og det mener jeg er feil.

Når forskere som Jeff Iliff her presenterer forskningsresultater der han gjør forskning omkring søvn folkelig og presenterer det slik blir jeg glad.

Et siste tips til:  Ta PC-en og mobilen ut av senga. Kom deg tidlig nok i seng – og slå gjerne av det trådløse nettet i huset når dere tar kveld. Gjelder også for tenåringen i huset.

Før vi snurrer film, må du gjerne hilsen på en god venn som også har kommet seg ut at et ille uføre, der kjemi og medisiner gjorde alt verre. Hos også han ved hjelp av kosthold som hovedverktøy – Hågen Haugrønningen. Se også annen artikkel om han på siden min.

God Natt !
Se denne filmen.

1) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17486666

2) Nobelprisforedraget i medisin 1998 forklarer det meste.

3) L-arginin kväveoxid-systemet

4) http://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev.pharmtox.41.1.79

5) Böger ADAMA – Asymmetric Dimetylarginine.

6) Warburg – nobelprisen i medisin i 1931.