Fra 1+ til 5 i matte på en uke – er det mulig ?

Ja, for det har vi fått til, og ut av dette har jeg noen erfaringer jeg vil dele.

Kort bakgrunn:

Vi har 3 barn i skolen, eldste er en typisk 8.klassing som ikke har matte som noen favoritt. Det er tur, friluftsliv og musikk som har første pri. Selv har jeg kommet meg greit gjennom videregående, et par netter på husmorskolen, et par år på BI og UITØ. Mine erfaringer her har jeg fra egen og mine barns skole, diskusjoner og artikler i media og ikke minst samtaler med mange venner som er lærere, der mange deler mitt syn.

Vekkeren kom da vår kjære kom hjem med 1+ på en matteprøve. Vi forsøker å følge med, men det er svært mye info, ukeplaner på 4 sider og i en hektisk hverdag har vi ikke gått i dybden med matten hennes. Det måtte det bli det en endring på.

Vi tok kontakt med læreren som er veldig flink og engasjert, men som dessverre må jobbe innenfor det gjeldende skolesystemet. Hyggelig tilbakemelding, men skal vi komme videre måtte det JOBBES. – og allerede nå har jeg avslørt litt av hemmeligheten.

Hva gjør en svømmer for å bli god ? Svømmer 25 m, treneren ser at det kan du jo, nå kan du hvile. Kos deg med de andre i svømmeklubben. Kos er jo viktig.

Hva gjør en skytter for å bli god ? Gir seg etter første treff ? – nå kan jeg det jo ?

En sjakkspiller som har lært seg reglene, og vunnet en gang ? – Hurra – nå kan jeg det ! Sofaen neste !

Et gammelt uttrykk passer godt her:  Hemmeligheten bak suksessen er hardt arbeide, det er derfor det for mange er en hemmelighet.

Så tilbake til matten. Jeg tror ikke at det er manglende kompetanse blant lærerne som er det svakeste ledd. Jeg tror ikke så mange elever misliker matte i utgangspunktet. De lærerne våre har har hatt har vært flinke og de jobber hardt.

Jeg tror de kommer til å mislike matte underveis fordi de øver for lite, så teknikkene glemmes og resultatene uteblir. Jeg tror de læres å mislike matte fordi noen tror at det går å lære seg matte uten å arbeide hardt. De får forventinger om at dette skal gå med kos, og når de feiler på prøver er det faget og lærerens sin skyld ! Elever i dag blir skånet fra alt som heter motstand. Straks de synes noe er kjedelig så skal de få slippe. For å gjøre faget mer populært blir det tillatt med alle mulige slags hjelpemidler og egne notater på prøver og alt skal være gøy.

Når jeg ser på min datters hjemmelekser og mattebøker, er jeg ikke i tvil om hvorfor hun slet. Det er noen få oppgaver før det er videre til neste tema. De får aldri 50 brøkoppgaver med seg hjem. 100 varianter av prosentregning. Det er maks 5 !

Du vil aldri FORSTÅ prosentregning med kun 5 oppgaver.

Vår medisin var å ta bøkene fatt, og å gå så langt tilbake vi måtte. Vi fant et lass med oppgaver på nettet, lagde praktiske eksempler, og så gikk vi i gang.  Hun hadde ikke knekt koden på å forstå prosent i det hele tatt. Da ble det pinner, kakestykker og ruteark til det satt. De første 5 oppgavene i prosent gikk fryktelig tregt, så begynte det å gå selv. De neste 10 gled bedre, 20 til gikk nesten av seg selv, og rullet plutselig 50 til…… og NÅ kan vi si at hun behersker prosentregning.- og viktigst av alt ! Hun gleder seg til neste mattetime !

Hele «prosent-prosjektet» tok 10-12 timer over ei helg. Jeg byttet ut egen tur-på-fjellet og filmfestival denne helga med det viktigste vi har. Våre barn’s fremtid. Når skolen ikke får det til, må vi gjøre det selv. Noe annet valg har vi ikke.

Neste matteprøve gikk greit. 5 !

Vi har ikke gjort noe hokus pokus, ikke nedsatt noe stort utvalg, ikke kjøpt inn noe dyrt, ikke funnet opp noe nytt, jeg har ikke gått på videreutdanning, ingen verdens ting. Kun TID, OPPMERKSOMHET og ØVELSE.

Hun syntes sikkert ikke det var så gøy underveis, men ekte voksen-tid liker alle barn. Betalingen kom når hun knekte koden. Det gliset glemmer jeg ikke.

Hvorfor er ikke dette mulig i skolen ?  Hvorfor blir elevene sendt hjem kl 12.00 til Mindcraft og facebook og et tomt hus ?

Hvorfor må skoletiden fylles opp av merkverdige prosjekter og nye reformer. Kan de ikke bare lære matte. Enkelt og greit og ØVE  ? – et annet poeng er nok at ungene må ha mat i magen, men mat i skolen skal jeg la ligge her.

I høst var jeg en tur i Sør-Korea og jeg har en del venner i Finland. De gjør det samme, enkelt, med oppmerksomhet, og med TID – øve – øve – øve – øve…..

Avslutningsvis vil jeg vise en video som er fantastisk. Det er av en gutt på 13 som også har gjort noe annerledes i skolesammenheng. Den er sett over 3,5 mill ganger på Youtube. Du har sikkert sett den lagt ut på FB. Se den en gang til.

Mitt råd er.

Bytt ut en av dine egne prosjekter til helga med OPPMERKSOMHET med en av dine håpefulle. Er dere to med flere barn, så del opp. Sørg for at en får alenetid ! Ta frem skolebøkene, ta frem noe de liker.  Sett deg inn i han/hennes hverdag og utfordringer. Delta og vær til stede. Så mye at de opplever at du er tilstede. Kun da er du i mål, ikke når du synes du har gjort nok. – og slå av mobilen din !